انواع سبک های یادگیری در روانشناسی، سبک یادگیری شما چیست؟
نوشته شده توسط : یاسمن اکبرزاده

رویکرد همه افراد به یادگیری مبتنی بر ترکیب پیچیده ای از نقاط قوت و ترجیحات است. ما مفاهیم، مهارت ها و اطلاعات جدید را به روش های مختلف در زمان های مختلف جذب و اعمال می کنیم. از این گذشته، نحوه یادگیری ما تا حد زیادی به آنچه یاد می گیریم بستگی دارد. و تکنیک های یادگیری ترجیحی ما ممکن است در واقع مفیدترین نباشند. با وجود این، بسیاری از دانشمندان، روانشناسان و کارشناسان آموزش سعی کرده اند «سبک های یادگیری» متمایزی را شناسایی کنند. این نظریه به این دلیل محبوب است که با یافتن سبک یادگیری فرد و تطبیق دادن آموزش با آن، می‌تواند کارایی افراد را بهبود بخشید. با شناخت و درک سبک های یادگیری خود، می توانید از تکنیک های مناسب تر برای خود استفاده کنید. این سرعت و کیفیت یادگیری شما را بهبود می بخشد.

سبک های یادگیری چیست؟

این تصور که هر کسی سبک یادگیری خود را دارد در دهه 1970 رایج شد. سبک یادگیری به روش ترجیحی فرد برای جذب، پردازش، درک و حفظ اطلاعات اشاره دارد. این یک فکر جذاب است: اگر هر یک از ما می توانستیم یک رویکرد "ایده آل" را برای یادگیری شناسایی کنیم، می توانستیم روی آن تمرکز کنیم و پیوسته بهتر یاد بگیریم. علاوه بر این، با درک نیازهای افراد دیگر، می‌دانیم که چگونه از آنها برای یادگیری حمایت کنیم. سبک های یادگیری می تواند آموزش و تحقیق و توسعه را متحول کند و به همه ما کمک کند تا به پتانسیل کامل خود به عنوان یادگیرنده دست پیدا کنیم.

با این حال، مطالعات جدیدتر این نظریه را به عنوان روشی موثر برای آموزش رد کرده و آن را به عنوان یک افسانه غلط عصب شناسی برجسته کرده اند. مقاله ای در گاردین می‌گوید: «این گونه افسانه های عصب‌شناسی تصور نادرستی از توانایی‌های افراد ایجاد می‌کنند، که منجر به انتظارات و بهانه‌هایی می‌شوند که به طور کلی برای یادگیری مضر هستند و در درازمدت هزینه دارد.»

با این وجود، مطمئناً درست است که روش‌های یادگیری مختلفی وجود دارد که مردم به آنها پاسخ می‌دهند. بنابراین، بد نیست صرفا این سبک ها را بدانیم اما خود را به انها محدود نکنیم، ما 8 نوع مختلف از سبک های یادگیری را ارائه کرده‌ایم که هر کدام از تکنیک‌هایی استفاده می‌کنند.


خدمات مشاوره تحصیلی و شغلی گروه منطق


اصطلاح سبک های یادگیری به طور گسترده ای برای توصیف نحوه جمع آوری، غربال کردن، تفسیر، سازماندهی، نتیجه گیری در مورد و ذخیره اطلاعات توسط فراگیران برای استفاده بیشتر استفاده می شود. همانطور که در VARK، یکی از محبوب‌ترین نظریه های سبک‌های یادگیری، توضیح داده شده است، این سبک‌ها اغلب با رویکردهای حسی دسته‌ بندی می‌شوند: دیداری، شنیداری، کلامی [خواندن/نوشتن]، و حرکتی. بسیاری از مدل‌هایی که به تمرکز حسی VARK شباهتی ندارند، یادآور شاخص سبک‌های یادگیری فلدر و سیلورمن هستند، با مجموعه‌ای از توصیف‌گرها برای نحوه پردازش و سازمان‌دهی اطلاعات توسط یادگیرندگان: فعال-بازتابی، حسی-شهودی، کلامی-بصری، و ترتیبی-جهانی.

چهار نوع سبک یادگیری

قبلاً اشاره کردیم که دانشمندان سال‌ها سعی کرده‌اند بهترین روش‌های یادگیری دانش‌آموزان را از طریق تحقیق درک کنند. یکی از نظریه های رایج، تا به امروز، مدل VARK است. این مدل چهار نوع یادگیرنده را شناسایی می کند:

  1. دیداری یا بصری (visual)
  2. شنیداری (aural)
  3. حرکتی (kinaesthetic)
  4. کلامی (خواندن/نوشتن) (read/write)

اکثر افراد ترکیبی از این چهار سبک هستند، اما در بیشتر مواقع، سبک یادگیری غالبی دارند. هر کدام از این سبک ها روشی مکمل برای آموزش دارند. حال، بیایید ویژگی های هر یک از این سبک ها و بهترین استفاده از آنها را ببینیم.


تست سبک های یادگیری وارک را از دست ندهید!


سبک های یادگیری چیست؟

انواع سبک های یادگیری؛ سبک یادگیری بصری یا دیداری

افراد دارای سبک یادگیری دیداری افرادی هستند که ترجیح می‌دهند اطلاعات خود را به صورت بصری دریافت کنند؛ اعم از نقشه‌ها، نمودارها، نمودارها، رنگ ها و موارد دیگر. با این حال، آنها لزوماً به عکس‌ها یا فیلم‌ها به خوبی پاسخ نمی‌دهند، بلکه به اطلاعات خود با استفاده از کمک‌های بصری مختلف مانند الگوها و اشکال نیاز دارند. بهترین راه برای ارائه به یادگیرندگان بصری نشان دادن رابطه بین ایده های مختلف به صورت بصری است. به عنوان مثال، هنگام توضیح یک فرآیند علمی، می توان آن را با استفاده از نمودار جریان انجام داد.

هنگام یادگیری، مطالعه و تجدید نظر، آنها دوست دارند از رنگ ها استفاده کنند و مطالب آموزشی را به روش های مختلف نمایش دهند. یادگیرندگان دیداری معمولاً:

  • در خواندن نقشه ها خوب هستند
  • تمیز و مرتب هستند
  • برنامه ریزی و تصمیم گیری را با نوشتن لیست انجام می دهند
  • افرادی با تخیل بالا و رویاپردازی هستند
  • از مد، تلویزیون، هنر، تکنولوژی لذت می برند
  • در کلاس یادداشت های زیادی بر نمی دارند یا خیلی خلاصه و نکته وار یادداشت می کنند

تکنیک آموزش به افراد دارای سبک یادگیری دیداری: وایت برد یا تخته هوشمند بهترین دوست شما هنگام آموزش این نوع یادگیرندگان است. به دانش‌آموزان فرصت دهید تا تصاویر و نمودارها را روی تخته بکشند، یا از دانش‌آموزان بخواهید که بر اساس موضوعی که در حال یادگیری هستند، نمونه‌هایی را رسم کنند. معلمانی که به یادگیرندگان بصری درس می دهند باید به طور منظم جزوه تهیه کنند و از ارائه استفاده کنند. یادگیرندگان دیداری همچنین ممکن است به زمان بیشتری برای پردازش مطالب نیاز داشته باشند، زیرا آنها نشانه های بصری را قبل از خود مشاهده می کنند. پس حتما به دانش آموزان زمان و فضای کمی برای جذب اطلاعات بدهید.

سبک یادگیری دیداری یا بصری

انواع سبک های یادگیری؛ سبک یادگیری شنیداری

افراد دارای سبک یادگیری شنیداری افرادی هستند که وقتی اطلاعات شنیده یا شنیده می شود، بهتر یاد می گیرند. آن‌ها تمایل دارند که ایده‌های خود را بعد از صحبت مرتب کنند، نه اینکه قبلاً به ایده‌ها فکر کنند. از نظر آنها، گفتن مطالب با صدای بلند به آنها در درک مفهوم کمک می کند. یادگیرندگان شنیداری زمانی بهتر یاد می گیرند که اطلاعات از طریق راهبردهایی که شامل صحبت کردن است، مانند سخنرانی ها و بحث های گروهی، به آنها ارائه شود. آنها می توانند از تکرار درس ها، ضبط سخنرانی ها، فعالیت های گروهی که نیاز به توضیح ایده های همکلاسی ها دارد و غیره بهره مند شوند.

آنها تمایل دارند به راحتی با معلم در کلاس یا درس های تدریس خصوصی آنلاین درگیر شوند و اغلب سؤالاتی می پرسند. هنگام بازنگری، آنها اطلاعات را با صدای بلند می خوانند و همچنین دوست دارند یک دوست مطالعاتی داشته باشند، تا بتوانند یکدیگر را آزمایش کنند و با یکدیگر صحبت کنند، زیرا آنها بهترین یادگیری را از طریق صدا و گفتار می آموزند. فراگیران شنیداری معمولا:

  • قصه گوهای خوبی هستند
  • در پیروی از دستورالعمل های شفاهی به جای دستورالعمل های کتبی خوب هستند
  • در ارائه یا گزارش شفاهی مهارت دارند
  • بسیار درگیر در کلاس درس یا محیط یادگیری آنلاین هستند
  • به احتمال زیاد از موسیقی لذت خواهد برد
  • به احتمال زیاد با خود صحبت می کنند
  • قادر به تمرکز در یک محیط پر سر و صدا نیستند

تکنیک آموزش به افراد دارای سبک یادگیری شنیداری: از آنجایی که این دانش آموزان معمولاً برای مدت طولانی ساکت ماندن برایشان سخت است، فراگیران شنوایی خود را با درخواست از آنها برای تکرار مفاهیم جدید در سخنرانی درگیر کنید. سوال بپرسید و اجازه دهید پاسخ دهند. بحث های گروهی را انجام کنید تا پردازشگرهای شنوایی و کلامی شما بتوانند به درستی اطلاعات ارائه شده را دریافت کرده و درک کنند. تماشای فیلم و استفاده از موسیقی یا نوارهای صوتی نیز از راه های یادگیری مفید برای این گروه است.

سبک یادگیری شنیداری

انواع سبک های یادگیری؛ سبک یادگیری حرکتی

یادگیرندگان حرکتی افرادی هستند که ترجیح می دهند با انجام دادن یاد بگیرند. آنها از یک تجربه عملی لذت می برند. آنها معمولاً بیشتر با واقعیت در تماس هستند و بیشتر با آن ارتباط دارند، به همین دلیل است که برای درک بهتر چیزی نیاز به استفاده از تجربه لمسی دارند. بهترین راه برای ارائه اطلاعات جدید به یک یادگیرنده حرکتی از طریق تجربه شخصی، تمرین، مثال ها یا شبیه سازی است. به عنوان مثال، آنها می توانند یک آزمایش را با بازآفرینی آن به خاطر بسپارند.

ایستادن، حرکت در اتاق، ایفای نقش، ساختن مدل‌ها یا کارهای تعاملی مؤثرترین روش‌های یادگیری برای یک یادگیرنده حرکتی هستند. آنها همچنین می توانند از تمام حواس برای یادگیری از جمله بویایی و لامسه استفاده کنند. آنها دوست دارند به طور فعال در یادگیری خود شرکت کنند. یادگیرندگان حرکتی معمولاً:

  • همیشه در حال حرکت هستند و پاهای خود را تکان می دهند، به انگشتان خود ضربه می زنند و بی قراری می کنند
  • استعداد در فعالیت های بدنی و ورزش دارند
  • کسانی که به سرعت علاقه خود را از دست می دهند
  • افرادی که از ساختن وسایل با دست خود لذت می برند
  • کسانی که هنگام صحبت کردن از حرکات دست زیادی استفاده می کنند

تکنیک آموزش به افراد دارای سبک یادگیری حرکتی: بهترین راهی که معلمان می‌توانند به این دانش‌آموزان کمک کنند این است که آنها را به حرکت درآورند. به دانش‌آموزان آموزش دهید که صحنه خاصی از کتاب یا درسی را که در حال تدریس هستید، اجرا کنند. همچنین سعی کنید این دانش‌آموزان را با گنجاندن حرکت در درس‌ها تشویق کنید: قدم زدن برای کمک به حفظ کردن، یادگیری بازی‌هایی که شامل حرکت در کلاس درس یا نوشتن روی تخته سفید به عنوان بخشی از یک فعالیت است.
سبک یادگیری حرکتی

انواع سبک های یادگیری؛ سبک یادگیری کلامی

یادگیرندگان کلامی (خواندن/نوشتن)، اطلاعات را زمانی که به صورت کلمات باشد، بهتر مصرف می کنند، چه با نوشتن یا خواندن آن. برای آنها، متن از هر نوع نمایش دیداری یا شنیداری قدرتمندتر است. این افراد معمولاً در تکالیف کتبی بسیار خوب عمل می کنند. راه‌های مختلفی برای وادار کردن یک یادگیرنده کلامی برای درگیر کردن و درک یک درس خاص وجود دارد. به عنوان مثال، بهتر است از آنها بخواهیم نمودارها و نمودارها را با عبارات نوشته شده توصیف کنند، در مورد موضوعات آزمون های کتبی شرکت کنند یا به آنها تکالیف کتبی بدهند.

آنها همچنین دوست دارند از نقل قول استفاده کنند و قسمت هایی از متن را برجسته کنند. اگر ترجیح می دهید به جای اینکه شخص دیگری برای شما بخواند، خودتان بخوانید، ممکن است یک یادگیرنده کلامی باشید. یادگیرندگان خواندن/نوشتنی معمولاً:

  • کسانی که در اوقات فراغت خود از مطالعه لذت می برند
  • بیشترین بهره وری در یک محیط مطالعه آرام دارند
  • کسانی که از یادداشت برداری جامع لذت می برند
  • در نوشتن مقاله مهارت دارد
  • کسانی که از بازخورد کتبی به بهترین وجه بهبود می یابند

تکنیک آموزش به افراد دارای سبک یادگیری کلامی: از بین چهار سبک یادگیری، این احتمالاً ساده‌ترین روش است زیرا بیشتر سیستم آموزشی سنتی بر روی مقاله‌نویسی، انجام تحقیق و خواندن کتاب متمرکز است. مراقب باشید که به این دانش‌آموزان زمان زیادی بدهید تا اطلاعات را از طریق کلام نوشتاری جذب کنند و به آنها فرصت دهید تا ایده‌های خود را نیز بر روی کاغذ بیان کنند.

سبک یادگیری کلامی

انواع سبک های یادگیری دیگر

اکنون که در مورد برخی از سبک‌های یادگیری که مدتی است وجود داشته‌اند بحث کرده‌ایم، وقت آن است که کمی عمیق‌تر نگاه کنیم و برخی از سبک‌های یادگیری کمتر شناخته شده دیگر را معرفی کنیم. توجه به این نکته ضروری است که همه در مورد انواع سبک های یادگیری، نام آنها یا حتی تعداد آنها توافق ندارند. مطالعات و نظریه های اخیر روانشناسان و متخصصان در این زمینه نشان می دهد که بین 3 تا 170 نوع مختلف سبک یادگیری وجود دارد. انواع دیگر سبک های یادگیری بر اساس یکی از حواس و جنبه اجتماعی را در زیر معرفی کردیم.


بهترین روش های مطالعه و یادگیری؛ معرفی تکنیک های مطالعه


سبک یادگیری منطقی یا تحلیلی

همانطور که از نام آن پیداست، یادگیرندگان تحلیلی برای درک یک موضوع خاص به منطق و مهارت های تحلیلی وابسته هستند. این نوع یادگیرندگان به جستجوی ارتباطات، علل، الگوها و نتایج یادگیری خود می‌پردازند. معلم می تواند با طرح سؤالاتی که نیاز به تفسیر دارند، با استفاده از مطالبی که مهارت های حل مسئله را فعال می کند و دانش آموزان را برای رسیدن به نتیجه گیری بر اساس حقایق یا استدلال تحریک می کند، یادگیرندگان تحلیلی را درگیر و برانگیزد.

سبک یادگیری اجتماعی یا بین فردی

این نوع یادگیرندگان به درس‌های آموزشی که شامل کار یا مشارکت همسالان است، علاقه دارند. یادگیرندگان اجتماعی/زبانی از این مشارکت دو چیز به دست می آورند: اجتماعی شدن (که دوست دارند) و درک بهتر یک موضوع. معلمان می توانند با استفاده از نقش آفرینی، فعالیت های گروهی و تشویق تعامل دانش آموزان (پرسیدن سؤال، به اشتراک گذاری داستان و غیره) این نوع یادگیرندگان را برانگیزند.

سبک یادگیری انفرادی

این دانش آموزان برعکس یادگیرندگان اجتماعی هستند. فراگیران انفرادی ترجیح می دهند به تنهایی و بدون نیاز به تعامل با دیگر زبان آموزان مطالعه کنند. کار انفرادی نقطه قوت یک دانش آموز انفرادی است. معلمان می توانند با استفاده از فعالیت هایی که نیاز به کار فردی (از جمله یادداشت روزانه) و مهارت های حل مسئله، شناخت دستاوردهای فردی دانش آموز و غیره دارند، به این نوع یادگیرندگان کمک کنند.

سبک یادگیری طبیعی

این نوع یادگیرندگان در تماس با طبیعت برتری می یابند. محیط مطالعه ایده آل یک طبیعت آموز محیطی آرام و آرام است. اگر بخواهیم یادگیرندگان طبیعی را با نوع دیگری مقایسه کنیم، یادگیرندگان لمسی خواهند بود. تنها تفاوت در بخش طبیعت این معامله است، زیرا یادگیرندگان طبیعی برای یادگیری بهتر باید بیرون باشند. در حالی که یادگیری در طبیعت ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد، معلمان همچنان می توانند این سبک یادگیری را در دانش آموزان با اختصاص دادن فعالیت های عملی، برگزاری کلاس هایی در فضای باز در صورت امکان و استفاده از مثال های طبیعت در هنگام توضیح یک درس جدید، پرورش دهند.

اساس سبک های یادگیری

سبک های یادگیری شما بیش از آنچه تصور می کنید تأثیر می گذارد. سبک های دلخواه شما راه یادگیری شما را راهنمایی می کند. آنها همچنین نحوه بازنمایی درونی تجربیات، روش به یاد آوردن اطلاعات و حتی کلماتی که انتخاب می کنید را تغییر می دهند. تحقیقات به ما نشان می دهد که هر سبک یادگیری از قسمت های مختلف مغز استفاده می کند. با درگیر کردن بیشتر مغز در طول یادگیری، چیزهایی را که می آموزیم بیشتر به خاطر می آوریم. محققان با استفاده از فناوری‌های تصویربرداری مغزی توانسته‌اند نواحی کلیدی مغز را که مسئول هر سبک یادگیری هستند، بیابند.

  1. سبک یادگیری بصری: لوب های پس سری در پشت مغز حس بینایی را مدیریت می کنند. هر دو لوب اکسیپیتال و آهیانه جهت گیری فضایی را مدیریت می کنند.
  2. سبک یادگیری شنوایی: لوب های گیجگاهی محتوای شنوایی را کنترل می کنند. لوب گیجگاهی سمت راست به ویژه برای موسیقی مهم است.
  3. سبک یادگیری کلامی: لوب گیجگاهی و پیشانی، به ویژه دو ناحیه تخصصی به نام‌های بروکا و ورنیکه (در نیمکره چپ این دو لوب).
  4. سبک یادگیری فیزیکی: مخچه و قشر حرکتی (در پشت لوب جلویی) بیشتر حرکت فیزیکی ما را کنترل می کنند.
  5. سبک یادگیری منطقی: لوب های جداری، به خصوص سمت چپ، تفکر منطقی ما را هدایت می کنند.
  6. سبک یادگیری اجتماعی: لوب های پیشانی و گیجگاهی بیشتر فعالیت های اجتماعی ما را اداره می کنند. سیستم لیمبیک (که جدا از هیپوکامپ نشان داده نمی شود) نیز بر سبک های اجتماعی و انفرادی تأثیر می گذارد. سیستم لیمبیک ارتباط زیادی با احساسات، خلق و خو و پرخاشگری دارد.
  7. سبک یادگیری انفرادی: لوب های فرونتال و جداری و سیستم لیمبیک نیز با این سبک فعال هستند.

نتیجه گیری در مورد سبک های یادگیری

بسیاری از مردم می دانند که هر فرد سبک ها و تکنیک های یادگیری متفاوتی را ترجیح می دهد. سبک های یادگیری روش های رایجی را که افراد یاد می گیرند گروه بندی می کند. هر کسی ترکیبی از سبک های یادگیری دارد. برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که سبک یادگیری غالبی دارند، برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که در شرایط مختلف از سبک های متفاوتی استفاده می کنند. همچنین سبک های شما ثابت نیستند. شما می توانید توانایی را در سبک های کمتر مسلط ایجاد کنید، و همچنین سبک هایی را که قبلاً به خوبی استفاده می کنید، توسعه دهید.

استفاده از چند سبک یادگیری و هوش چندگانه برای یادگیری یک رویکرد نسبتا جدید است. این رویکردی است که مربیان به تازگی شروع به تشخیص آن کرده اند. آموزش سنتی عمدتاً از روش های تدریس زبانی و منطقی استفاده می کرد (و همچنان استفاده می کند). همچنین از طیف محدودی از تکنیک های یادگیری و تدریس استفاده می کند. بسیاری از مدارس هنوز به تدریس در کلاس و کتاب، تکرار زیاد و امتحانات پر استرس برای تقویت و مرور متکی هستند. کسانی که از سبک‌های یادگیری کمتر مورد علاقه استفاده می‌کنند، اغلب خود را در کلاس‌های پایین‌تر، با برچسب‌های مختلف نه چندان خوب و گاهی اوقات تدریس با کیفیت پایین‌تر می‌بینند. این می تواند مارپیچ های مثبت و منفی ایجاد کند که این باور را تقویت می کند که فرد "باهوش" یا "خنگ" است.

سبک یادگیری شما چیست؟

با استفاده از تست سبک یادگیری VARK شما می توانید سبک غالب یادگیری خود را متوجه شوید و همچنین ترجیحات تان، تکنیک های دریافت بهتر اطلاعات برای شما، نحوه آموزش به دیگران مطابف با سبک شما، نوع رهبری و نحوه بازخور دادن خودتان را مشاهده کنید. توجه داشته باشید این سبک ها ثابت و همیشگی نیستند و شاید شما از چند نوع آنها کمک بگیرید. تست سبک یادگیری 16 سوال دارد و در هر سوال، شرایطی ذکر می شود و شما می بایست ترجیح خود را انتخاب کنید.


نویسنده: یاسمن اکبرزاده، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

بازبینی: امین زندی، روانشناس بالینی





:: برچسب‌ها: روانشناسی ,تست روانشناسی ,شخصیت شناسی ,تست شخصیت ,سبک یادگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: